Tryptyk

„Przedszkole”, „Szkoła”, „Uniwersytey

Stan wojenny zastał TEYOWCÓW® na statku. Batory przez trzy dni pływał po Bałtyku nigdzie nie zawijając, a publiczność na pokładzie bawiła się w najlepsze. TEY® występował codziennie. 13 grudnia nikt do końca nie wiedział, co ma robić. Jak powie Boguś Smoleń „Każdy chciał się sprzeciwiać, tylko nikt nie wiedział przeciwko czemu i jak”.

Ale faktycznie, stan wojenny zmienił wszystko. Skończyły się imprezy i koncerty, nie było potrzeby organizowania prób TEYA®. Nie trwało to jednak zbyt długo, bowiem TEYOWCY® dość szybko wrócili do gry (dosłownie i w przenośni). Niosąc scenariusz pierwszego programu, napisanego w czasie stanu wojennego do Wydziału Kultury, na zdziwienie z powodu chęci występowania w TAKIM czasie, Laskowik, cytując Kazimierza Dejmka powie: „Dupa jest od srania, aktor jest od grania”. W zasadzie w kilkanaście minut od wystąpienia o zgodę, Jaruzelski udziela pozytywnej odpowiedzi. A skoro jest zgoda, będą przedstawienia.

Szyld “Kabaret TEY®” na ul. Woźnej, zastąpił zupełnie nowy – “TEYATR®“. Zmiana nie była tylko symboliczna, jak się okazało, oznaczała również mocną zmianę stylistyki. Pierwszym (i w zasadzie ostatnim), co powstało w TEYATRZE®, była seria trzech autorskich programów Zenka Laskowika – „Przedszkole” z 1982 roku, „Szkoła” z 1984 roku i „Uniwersytey” z 1986 roku.